Thursday, May 16, 2013

^ sYukuR ^


Salam...
Yezza....

Banyak benda yang boleh kita syukur sebenarnya dalam hidup ni...

Syukur kita ada family..kita ada education, syukur kita ni orang Islam, syukur kita ada food, ada rumah, ada kereta, ada suwami...ada istewi, ada anak, ada cucu, ada bisnes, ada harta, ada kasih sayang, ada ilmu, ada quran, ada panduan...
Wahhhh banyak sangat kita boleh sbersyukur.....

Tapi.........siapakah kita? Kita hanya manusia biasa * ayat cliché * yang kadang kadang * i mean SELALU sebenarnyer * ...yer selalu lupa siapa kita......

Selalu lupa kita berdiri dimana...selalu lupa rasa kercil disisi orang lain...selalu lupa kita hanya debu di samping Allah * jika kita lupa padanya *....

Apa kita buat? Selalu bongkak dengan diri...selalu bangga dengan diri...sombong...tamak...penting diri sendiri.....

Kesian.........kesian pada gua dan korang yang lupa erti syukur....!

Kenapa perlu kufur nikmat? Kenapa? Bila dah hilang dimata..bila hilang dihati..bila hilang dibawa pergi...baru nak rasa bersyukur? Baru nak rasa menyesal?? Baru nak rasa bersalah???

Antara pengalaman yang gua nampak tentang erti syukur :

1)      Makanan dibuang bagai sisa tidak ber nilai – gua takpaham...kenapa ramai sangat manusia yang suka membazir makanan...termasuk gua sebenarnye.... L kenapa perlu tamak dalam memilih makanan..dan akhirnya makanan tersadai ..terutama kalau beli dekat restoran...kedai.... sebab kalau masak..gua tahu apa perasaannya...makanan yang kita masak...mak kita masak...dibuang begitu sahaja kedalam abang TONG....pedih weihhh pedih...

 

2)      Duit ditabur bagai memberi dedak kepada ayam aduinye pun...baju sekarang mmg mahal menggila..tudung lagi...kasut lagi....pada gua kalau quality bagus tak de hal...tapi yang kualiti macma apa...tapi letak harga...aduhai..harga rumah...harga kereta....boleh buat rasa terkambus diri...tapi gua rasa...kita mampu adakan semua tu...walaupun tak seberapa...apa salahnya bersyukur.....kasi orang tumpang...bawak mak jalan..bawak adik beradik jalan..susah ke?

Gua sedih tengok bila berjalan...mak dibiarkan dirumah.... banyak duit tak perlu tabor pun merata rata...tapi kalo korang mmg mampu...takde masalah....sekadar....jadikan amalan...setiap minggu atau setiap bulan...allocate sikit duit kepada mereka yang memerlukan........ke surau ke..masjid ke..tempat tahfiz ke...hulur kat orang sakit ke...

 

3)      Kasih sayang dibiar jangan Ada mak? Ada ayah? ada adik beradik? Ada mak mentua? Ada pak mentua? Ada pakcik?makcik? tolonglahhh....tolonglah jangan biar air mata meraka mengalir...y??? kenapa kena biarkan mereka terasa hati dengan kita....gua baru terdenagr ceramah.....”apa salahnya kita telefon ibu/bapa kita hari hari?? 2minit cukup sehari...sekadar bertanya khabar...dan member senyuman...sebab dalam hati mereka akan terjawablah....-----ibu/ayah sihat ..anak syurgaku....semoga kau bahagia dan ditempatkan disyurga”......tak susahkan..nak masuk syurga .....* gua mmg terasa bila dgr ceramah tu *

 

4)      Cinta jangan biar berlalu pergi Sudah beristeri?sudah bersuami?ada anak-anak? Kenapa perlu mencari lain? Isteri kenapa perlu mencari “makanan” luar...? untuk test market yang kamu masih laku?Ya benar bagi lelaki dibenarkan berkahwin 4.....mampukah kamu? Dari segi zahir dan batin? Dan jika mampu perlukah kamu untuk mencari lagi?....sekadar bersuka2? Kenapa perlu berkahwin jika tugasmu untuk menyakiti hati pasangan... kenapa perlu berusaha memenangi hati orang lain apabila sebenarnya kamu melukai pasanganmu..gua mmg tak faham...gua mmg tak tahu apa tujuan lelaki mahupun perempuan yang buat benda ni..seronokkah boleh pasang 2,3? Sampai kadang kadang gua tgk....ada yang tergedik...gatal.....ok gua mmg menyampah! Tak jujur ! Menipu! Pura pura!kenapa??? Tak suka cakap....tak perlu hidup atas dasar tidak kejujuran dan tidak keikhlasan...lebih baik lepaskan...jangan di rosakkan hati orang yang jujur padamu!Gua benci orang macam ni! And pada orang ketiga.....lu belum kene..kalau dah kene...gua nak kata “PADAN MUKE “!

 

5)      Mana Islam mu ini yang gua rasa sangat......kita lahir Islam , kita lahir suci, kita lahir bersih...kenapa perlu berubah? Kenapa perlu tuakr? Contoh bagi yang membuka aurat? Gua sikit tak faham bila lu boleh kata..”biar saya berubah dengan ikhlas...saya akan berubah bila sampai masanya....saya akan berubah menjadi lebih baik..saya akan berubah kepada lebih muslimah “ deng!!! Lu yang ubah diri lu....ayat sebanrnye ialah....lu yang tuakr diri lu! Lu patut kembali...kembali kepada ajaran yang betul,suci,,” saya akan kembali kepada Islam yang sebanar, saya akan kembali menjadi wanita solehah, “ sebab sebenarye luorang ni bersih,tapi lu yang ubah dan kotorkan diri lu...SEDIH! * termasuk la gua kata pada diri gua*

              Kalau nak cite banyak!!!!!sanagt banyak!!!

SO???

 TOLONG LA SYUKUR!!!!

Jangan samapi dah takde makanan yang enak, baru terasa nak masak megi!!

Jangan sampai xmampu membeli barang, baru  terasa nak  pakai yang ada!!!

Jangan sampai dah tiada mak ayah adik beradik, baru terasa diri kosong!!

Jangan sampai kasih sayang tiada dalam hubungan suami isteri dan anak2 , baru terasa nak menyesal!!!

Jangan sampai Allah berimu dugaan , cabaran yang tak tertanggung, baru nak cari DIA!!!!

 

SYUKUR LA WEYYYYYY!!! * jerit kat telinga sendiri*

-          Opis – gua tacing lebey hari ni sebab nampak depan mata......-

1 comment:

  1. https://kermah.blogspot.com/2013/11/cara-memasang-musik-di-blog-bunyi.html?showComment=1586338318642#c5673001904782261961

    ReplyDelete